Top Podcasts:

   dEUS podcast
- dEUS podcast

   De Afrekening
- De Afrekening

   Dikke Zever
- Dikke Zever

   The Knightcast
- The Knightcast

   deBuren
- deBuren

   De Grote PVdV Ochtendshow
- Langs Vlaamse Wegen

- De vrouw die...
- Bert's Bicky Route
- AMUZ
- Wack Attack
- Bootleg Bar
- Geekcast
- ARL liga
- Dag Pieter
- Belgium FM
- Naast de kwestie
- StudioPod
- Afrekening
- BZB
- Stadsdichters
- BCP Show
- Ik en m'n Lada
- Eerste Minister
- De Herlezer
- Belgium FM
- Wooord
- Stadsdichter Gent
- Stadsdichters


Franstalige:
- Premier Ministre
- Blogging The News
- Macgeneration
- France Podcast


Internationale:
- The TartanPodcast
- Daily Source Code
- This WEEK in TECH
- Alternative Hip-Hop Lounge
- The MacCast



Om deze banner te kunnen bekijken, moet je Adobe Flash player installeren.


De Vlaamse mediawetgeving.

De nieuwe media en de nieuwe digitale technieken spurten de bestaande wetgeving in sneltreinvaart voorbij. De Vlaamse overheid wil ze daarom herzien een heeft met dit doel afgelopen donderdag een hoorzitting gehouden over digitale radiotechnieken. Enkele sprekers konden hun zegje doen. En van hen was Luc Van Braekel. Hij beschreef zijn vizie in een artikel op zijn blog: Internetradio, podcasting en de Vlaamse mediawetgeving.

Reacties:
Stefan K. :

Donderdag 25 januari hield de Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement een hoorzitting over digitale radiotechnieken, in het kader van een mogelijke herziening van de Vlaamse mediawetgeving. Een aantal 'deskundigen' uit het veld passeerden de revue, waaronder Luc Van Braeckel die o.a. internetradio en podcasting uit de doeken kwam doen.

Als K&L en C.H.I.P.S. vzw zijn we de producenten van een redelijk aantal podcasts op cultureel vlak. Tot onze belangrijkste wapenfeiten zijn te rekenen: Wooord, Radioboeken, de Stadsdichter podcast, BoekenCast.be en de AntwerpenBlogt Podcast. Voor elk van deze projecten werd er gebruikt gemaakt van de nieuwe distributietechnieken voor audio- en videomateriaal, binnen de geest van het medium 'podcasting' - op het heruitzenden van mainstream content kan je immers bezwaarlijk deze term kleven.

Podcasting heeft voor culturele organisaties echter interessante voordelen:
* Distributie naar en exploratie van een virtueel publiek, dat om tal van redenen niet terug te vinden is al rele bezoeker in de bezoekersstatistieken (voor bv. HETPALEIS, maken de virtuele cultuurparticipanten ca. 12% uit!).
* Degelijke culturele inhoud wordt door de traditionele media eerder geweerd, dan wel gepromoot. Culturele instellingen kunnen a.h.v. pod- en vodcasting een nichepubliek bereiken, dat weinig/niet aan bod komt binnen de mainstream programmatie.
* Kunst en cultuur wordt overwegend gesubsidieerd met overheidsgelden. Door gebruik te maken van nieuwe distributiemethoden zijn culturele instellingen in staat om een groter publiek te bereiken, los van hun geografische locatie. Daarnaast wordt er op een actieve manier een aanzienlijk audio-visueel archief uitgebouwd, dat voorheen amper of niet aanwezig was.

Op Pod- en vodcasting - toegepast binnen de juiste filosofie - kan bezwaarlijk de term 'omroep' gekleefd worden. Het gaat om een asynchrone, sporadische distributie van audio-visueel materiaal, voornamelijk toegespitst op een niche publiek. De aantrekkelijkheid voor culturele instellingen zit hem juist in de laagdrempeligheid voor zowel de instelling zelf als de eindgebruiker of het publiek.

Om juiste conclusies te trekken, lijkt het ons dan ook absoluut noodzakelijk dat de mensen 'uit het veld' mee betrokken worden in dit debat en hoorzittingen allerhande.
woensdag 31 januari 2007 14:16:37
Reactie toevoegen:
Dit bericht is gesloten. Hierdoor zijn reacties of stemmen niet langer mogelijk.